המדריך לחתן בר המצווה: איך מניחים תפילין?

יש כל מיני רגעים חשובים בחייו של גבר אבל אחד המיוחדים והחשובים בהם הוא ללא ספק בר המצווה והעליה לתורה אשר נערכת במסגרתה. העלייה לתורה היא בעלת משמעויות רבות: תיאולוגיות, פסיכולוגיות וחברתיות. מדובר ברגע בו הופך ילד לנער ומקבל עליו עול מצוות, מכאן השם 'בר מצווה'. מבחינה אישית, מדובר באתגר מיוחד שהנער עובר בהצלחה לאחר תקופה ארוכה של לימוד ושינון. בני המשפחה והחברים נמצאים שם לידו בעת העלייה לתורה וגם בשבילם זהו רגע גדול. החל במועד בר המצווה, יניח הנער תפילין בכל בוקר למשך כל חייו. זוהי מצווה חשובה מאין כמוה ולמעשה היא התפילה הפותחת את היום בהודיה לבורא עולם. אם אתם עומדים לפני בר המצווה שלכם, אנחנו בטוחים שכבר צפיתם באביכם, אחיכם או אחרים מהקהילה שלכם אשר מניחים תפילין. יכול להיות שעדיין נשארו דברים לא ברורים ואת כולם תוכלו לגלות כאן בהמשך.

הנחת תפילין נכונה

התפילין הוא אחד מתשמישי הקדושה העיקריים ביהדות. הקלפים בתוכו נכתבים בקפידה על ידי סופר סת"ם מוסמך וירא שמיים. חשוב להתייחס אליהם במלוא הרצינות כאשר זה אומר אפילו בדרך בה שומרים על התפילין – בנרתיק מיוחד ומהודר כאשר אף פעם לא נותנים לו ליפול על הרצפה. בגלל החשיבות של המצווה, חשוב להכיר את סדר הנחת תפילין נכון. בואו נעבור על הדברים תוך מתן דגשים שונים:

טלית – המצווה מתחילה בהתעטפות בטלית וברכה מתאימה: "בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וצוונוּ לְהִתְעַטֵּף בַּצִּיצִית."

המדריך לחתן בר המצווה: איך מניחים תפילין?

  • כאשר אתם עטופים בטלית, אתם מניחים תחילה את התפילין של יד. אם אתם כותבים ביד ימין, תניחו את התפילין על יד שמאל ולהיפך. היד עליה מניחים את התפילין נקראת 'היד הכהה'.
  • יש להניח את התפילין באופן ישיר על העור ולמנוע חציצה של כל עצם כלשהו, אם ניתן גם של פלסטר או תחבושת.
  • יש להקפיד על יישור של רצועות התפילין, להדק את הקשר ולברך "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהָנִיחַ תְּפִלִּין."
  • בסיום הברכה, כורכים את הרצועות שתי כריכות על הזרוע. מה שמתקבל בסוף היא צורה המזכירה את האות ש.
  • את רצועות היד יש לכרוך עתה שבע פעמים ועוד כריכה אחת אשר נכנסת בין כף היד לכריכות.
  • יש לגשת עתה להנחת תפילין הראש. ציך לוודא שהוא מונח ללא חציצה למשל של הכיפה. מנשקים את התפילין לפני ההנחה מתוך כבוד ומוודאים שהם מונחים ישר על הראש בקדמתו. הקשר של התפילין נמצא בעורף. יש לשמור על שתיקה בין הנחת התפילין של יד לזה של ראש.
  • יש לוודא שהרצועות ישירות ושהצד המבריק שלהם פונה החוצה.
  • לאחר הנחת תפילין של ראש, יש לחזור לתפילין של יד ולסיים את הכריכה. את רצועת היד כורכים על האמה ואת יתר הרצועה על היד. צריך לבדוק בסיום ההנחה שהתפילין ארן מונח במקומו בסמוך לשריר היד.

לאחר הנחת התפילין יש לומר את התפילות 'שמע' ותפילת 18. במידה ואין לכם זמן, אפשר להסתפק רק בחלק של פרשיית 'שמע ישראל', אבל רצוי כמובן שזה לא יהיה עניין של הרגל.

חשוב לדעת שיש הבדל בין מנהג אשכנז למנהג ספרד בדרך בה מניחים את התפילין. ההבדלים הם לא גדולים כמובן, מדובר בהבדל קל בדרך הכריכה, ושתי הצורות נכונות.

מצוות הנחת תפילין היא מצווה אשר מקויימת בבר המצווה לא רק על ידי דתיים אדוקים, אלא גם על ידי רבים המגדירים את עצמם מסורתיים או אפילו חילונים. רבים מהם מוצאים אותה כדרך נהדרת לפתוח את היום.

גלילה לראש העמוד